Alhamdulillah bertemu lagi kita pada minggu ini.Walaupun kelas pada minggu ini dibatalkan, kami tetap dibekalkan dengan tugasan oleh Pn Fariza.Entry saya pada minggu ini adalah tentang bagaimana untuk menghasilkan bahan paparan atau persembahan dengan berkesan.Contoh teknik yang boleh digunakan untuk menghasilkan persembahan elektronik powerpoint yang baik dan menarik adalah CASPER dan GUI.
Mari kita teroka dengan lebih mendalam tentang CASPER dan juga GUI.
CASPER
CASPER - Satu teknik dalam membina persembahan elektronik powerpoint yang meliputi penyusunan media seperti teks,grafik, animasi dan video.Dengan menggunakan teknik ini,sesuatu persembahan itu akan menjadi lebih menarik,berkesan dan juga mampu untuk menarik perhatian audience.
C- Contrast
A- Alignment
S- Simplicity
P- Proximity
E- Emphasis
R- Repitition
PRINCIPLE OF LAYOUT CASPER
- Contrast (Perbezaan yang ketara)
- Alignment (Susunan yang lurus)
- Simplicity (Mudah)
- Proximity (Berhampiran)
- Emphasis (Penekanan)
- Repetition (Pengulangan)
Contrast
Kontra digunakan untuk membezakan unsur dengan latar belakang paparan dan membezakan dua item yang berlainan.Selain itu, kontra juga boleh menarik perhatian terhadap sesuatu reka bentuk.
Kontra boleh dibuat dengan pelbagai cara.Antaranya ialah :
- Font besar dan font kecil
- Font berlainan muka taip
- Garis halus dan garis kasar
- Warna sejuk dan warna hangat
- Tekstur licin dan tekstur kasar
- Unsur mendatar dan unsur menegak
- garis berjauhan dan garis berdekatan antara satu sama lain
- Grafik kecik dan grafik besar
Alignment
Dalam prinsip ini, setiap item yang hendak diletak perlulah seimbang dengan muka perisian agar kelihatan menarik.Item perlu mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain di setiap paparan perisian.
Simplicity
Grafik dan animasi perlu ringkas dan pengguna dapat memahami mesej yang ingin disampaikan.Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.Contoh, sekeping gambar yang ringkas lebih mudah difahami dan bermakna dari teks yang panjang lebar.
Proximity
Item yang digunakan perlulah dikumpulkan pada satu kawasan supaya pengguna dapat melihat kesimbungan yang wujud antara item.
Emphasis
Pembangun perisian perlu menggunakan cara tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara yang penting.Pelbagai cara boleh digunakan untuk menarik perhatian pengguna tetapi tidak digalakkan untuk menggunakan terlalu banyak elemen sampingan untuk menarik perhatian pengguna kerana ia boleh menyebabkan pengguna lebih memberi tumpuan kepada elemen sampingan.
Repetition
Pengulangan menggunakan persembahan media yang berlainan akan membantu pemahaman pengguna.Antara cara yang boleh digunakan untuk menarik perhatian pengguna dan penonton adalah dengan :
- Saiz teks dan objek
- Bentuk teks dan objek
- Susun atur teks dan objek
- Warna teks, warna objek dan warna latar
- Grafik dan animasi
GUI (GRAPHICAL USER INTERFACE)
GUI merupakan program yang menggunakan elemen grafik seperti ikon untuk mewakili maklumat,arahan-arahan, fail-fail dan juga program tertentu.Ianya menggunakan grafik yang menarik untuk menggantikan penggunaan yang berbentuk teks (Command Line Interface - CLI).Pengguna boleh mengawal segala aspek perkakasan dan perisian komputer dengan hanya menggerakkan dan memanipulasi objek atau ikon grafik yang dipaparkan pada skrin.Contoh sistem operasi GUI ialah Microsoft Windows.
Kelebihan GUI
- Menarik Minat Pengguna.
- Memudahkan Pengguna
- Memahirkan Penguna Dengan Cepat
- Masa Latihan Penggunaan Yang Singkat
- Resolusi Gambar Yang Tinggi
- Mempelbagaikan Cara Untuk Membolehkan Pengguna Menggunakan Aplikasi
Terima Kasih kerana membaca :)
No comments:
Post a Comment